Wat te doen als een klant bij een consumentenprogramma gaat klagen?

Op de Nederlandse televisie worden verschillende consumentenprogramma’s uitgezonden. Klanten kunnen hier contact mee opnemen als ze niet tevreden zijn over de dienstverlening van een bedrijf. Als u de pech heeft dat dit met uw bedrijf gebeurt is het in ieder geval belangrijk om rustig en professioneel te handelen. Als er ineens een cameraploeg voor uw deur staat komt het niet erg professioneel over als u meteen begint te schreeuwen dat de camera onmiddellijk uit moet. Vraag eventueel wel rustig of de camera even uit mag omdat u zich overvallen voelt. Een tv programma moet overigens altijd aan een verzoek voldoen van en persoon die zegt niet gefilmd te willen worden.

Wat te doen als een klant bij een consumentenprogramma gaat klagen?

Zorg dat u over de juiste informatie beschikt

Programma’s als Radar en Kassa kondigen over het algemeen vooraf aan dat ze langs zullen komen. Zo kunt u zich goed op de zaak voorbereiden. Zorg dat u het nodige heeft uitgezocht voordat de cameraploeg op de stoep staat. Als de klant gelijk heeft, geef dat dan ook meteen toe en bied de klant direct een passende oplossing aan. Als de klant pertinent geen gelijk heeft en u meent in uw recht te staan overleg dan eventueel met een advocaat wat uw rechten zijn. Leg in dat geval rustig uit wat uw standpunt is en dat u de schade niet gaat vergoeden omdat de klant bijvoorbeeld zelf in gebreke is gebleven of een eerder aanbod heeft afgewezen.

Vermijd chantage

Chantage is in alle gevallen niet aan te raden. Als een tv-programma u benadert en aankondigt langs te komen dan werkt het meestal niet om te zeggen dat u alsnog de schade vergoedt of het geld van een aankoop terug geeft als uw bedrijf niet in de uitzending zal komen. Dit is vaak des te meer reden om het item juist wel uit te zenden. Ook de klant hierover benaderen met een dreigement of aanbod is niet slim. Die zal uw mail direct doorsturen naar het desbetreffende programma en het zal u alleen maar meer schade toebrengen. Als u de fout in bent gegaan zit er niets anders op dan dit te erkennen en de fout alsnog recht te zetten.

Wat te doen na de tv uitzending?

Uw bedrijf zal van een negatief item op tv zeker schade ondervinden. Daar valt weinig aan te doen. U kunt hooguit ervoor zorgen dat er niet opnieuw een zelfde situatie zich voordoet. Voor het overige kunt u alleen maar hopen dat de bui uiteindelijk overwaait. Als dat niet lukt en u heeft na jaren nog steeds last van een incident uit het verleden terwijl dit daarna nooit meer is voorgekomen dan rest er soms nog maar één oplossing: Een naamswijziging van uw bedrijf.

Beoordeel Wat te doen als een klant bij een consumentenprogramma gaat klagen? Klantenservice

Welk cijfer geef jij aan de Wat te doen als een klant bij een consumentenprogramma gaat klagen? klantenservice?