Veel bedrijven hebben een gratis nummer voor de klantenservice. Natuurlijk is dat een goede service voor uw klanten. Als ze kosteloos kunnen bellen is dat vaak drempelverlagend. Ondanks dat steeds meer mensen tegenwoordig een mobiele telefoon met ruim beltegoed hebben, zijn er nog genoeg die voor elk gesprek moeten betalen. Ook is er een trend gaande om juist minder belminuten op de telefoon te hebben en meer MB’s voor internet. Ook deze klanten kunnen dus baat hebben bij bellen naar een gratis nummer.
Zorgt een gratis nummer niet voor veel onzin telefoontjes?
U betaalt uiteraard voor het gebruik van een gratis nummer. En de kans is aanwezig dat mensen makkelijker met niet relevante zaken bellen naar zo’n gratis nummer. Maar de ervaring leert dat dit soort telefoontjes ver in de minderheid zijn. Een klant gaat echt niet bellen naar het energiebedrijf om daar te klagen over een verkeerd geleverd bankstel. Het zal ongetwijfeld voorkomen in het geval het om een klant gaat die verstandelijke problemen heeft maar het zijn wel uitzonderingen.
Andere mogelijkheden voor contact
Als u een gratis telefoonnummer voor uw klantenservice qua kosten te duur vindt, dan kunt u natuurlijk ook andere mogelijkheden bieden voor contact. E-mail is een mogelijkheid, maar ook Whatsapp wordt steeds vaker ingezet. U gebruikt hiervoor dan een speciaal mobiel nummer dat niet gebeld kan worden maar uitsluitend voor Whatsapp diensten wordt gebruikt. Het voordeel is dat de klant u vaak zonder extra kosten te maken kan benaderen. Voor u als bedrijf is he grote voordeel dat u niet direct hoeft te antwoorden. U kunt na het lezen van het bericht eerst het een en ander uitzoeken en pas een reactie geven als u een concreet antwoord op de vraag voorhanden heeft. Zorg er wel voor dat een Whatsapp bericht binnen enkele uren wordt beantwoord.
Wat mag een klantenservice telefoonnummer kosten?
Als u niet kiest voor een gratis nummer dan is het het meest fair om een nummer te gebruiken wat voor lokaal tarief kan worden gebeld. Als u een 0900 nummer gebruikt bent u verplicht vooraf een indicatie van de kosten te geven. Zorg ervoor dat deze kosten niet te hoog zijn. Een bedrag per gesprek is het meest realistisch. De klant weet dan wat hij betaalt. Een klantenservice nummer dat alleen tegen hoge extra kosten kan worden gebeld is zeker niet klantvriendelijk en zal u op veel ontevreden klanten komen te staan. Het is dus zeker niet aan te raden hiervoor te kiezen.