Werken bij een klantenservice wordt door sommige mensen als niet bepaald aantrekkelijk ervaren. Want ‘je krijgt alleen maar zeurende en klagende mensen aan de telefoon’. Het kan daarom lastig zijn om vacatures voor uw klantenservice vervuld te krijgen, zeker als er sprake is van krapte op de arbeidsmarkt. Anders wordt het als u een baan bij uw klantenservice aantrekkelijker maakt dan gemiddeld. Dit kan door een hoger salaris te bieden, maar er is nog een andere mogelijkheid: Verplaats uw klantenservice naar het buitenland.
Ideale baan voor studenten met een tussenjaar
Studenten nemen vaak een tussenjaar om even op adem te komen en niet voortdurend met hun studie bezig te zijn. Dit jaar gebruiken ze vaak om te reizen en te werken. Deze twee kunnen worden gecombineerd als u uw klantenservice naar het buitenland verplaatst. En dan niet naar België, maar bijvoorbeeld naar Aruba of Spanje. Dan wordt werken bij de klantenservice ineens een stuk aantrekkelijker. Vanwege het tijdsverschil met bijvoorbeeld de Antillen kan een medewerker op gunstige tijden werken en overdag genieten van het zonnige eiland.
Zorg voor goede arbeidsvoorwaarden
Als u kiest voor deze optie is het wel belangrijk om te zorgen voor goede arbeidsvoorwaarden. U vraagt immers van uw medewerker om voor een langere tijd huis en haard te verlaten, ook al is de locatie waar gewerkt moet worden voor veel mensen aantrekkelijk. Een goed salaris, voldoende vrije tijd en goede huisvesting zijn dan ook essentieel. U kunt voor de werving van uw personeel voor de klantenservice op een locatie in het buitenland gebruik maken van de diensten van speciale bureaus en websites. Zij bemiddelen in het aantrekken van personeel en zorgen ervoor dat uw nieuwe medewerker goed voorbereid aan dit avontuur begint.
Aansturing vanuit Nederland
Het is belangrijk dat u de klantenservice op locatie in het buitenland vanuit Nederland goed aanstuurt. Een leidinggevende ter plaatse is dan ook essentieel. De medewerkers ter plaatse moeten immers altijd back-up kunnen krijgen van iemand met wie zij direct kunnen overleggen, ook als het in Nederland 2 uur ’s nachts is op het moment dat zich een calamiteit voor zou doen. Als u dit soort zaken goed regelt biedt u uw callcenter medewerkers een leuke baan die ze graag zullen accepteren. Niet voor jaren misschien, maar vaak wel voor een langere periode.