Aandacht voor digitaal klantcontact ook na Covid-19 belangrijk

Sinds de uitbraak van het coronavirus en de daarmee samenhangende consequenties zijn veel bedrijven overgeschakeld op andere vormen van klantcontact. Naast telefonisch contact werd bijvoorbeeld beeldbellen erg populair. Banken adverteerden ermee, maar ook andere sectoren ontdekten de mogelijkheden om op deze manier contact te hebben met hun klanten. Als de corona epidemie voorbij is, is de kans groot dat digitaal klantcontact in stand blijft. Maar aan het inzetten van digitaal contact met de klant moet dan wel aandacht worden besteed.

Aandacht voor digitaal klantcontact ook na Covid-19 belangrijk

De juiste investeringen zorgen voor optimaal rendement

Als u investeert in digitale oplossingen voor de klantenservice is het belangrijk om daarbij voor ogen te houden wat het doel is. Het belangrijkste doel moet natuurlijk zijn dat de klanten er positief op reageren en het als een vooruitgang zien. Als u op uw website opties biedt waarmee klanten zaken zelf kunnen regelen is dat fijn, maar de systemen moeten wel zodanig zijn dat de overgrote meerderheid ze begrijpt en als prettig ervaart. Met andere woorden: Als u alsnog tientallen telefoontjes per dag krijgt omdat uw klanten het systeem niet snappen of onprettig vinden dan heeft u de plank mis geslagen.

Welke systemen zijn doeltreffend voor mijn bedrijf?

Voordat u investeert in digitale klantenservice is het uiteraard van belang om te onderzoeken welke systemen en opties voor uw bedrijf en vooral voor uw doelgroep interessant zijn. Dit hangt af van de aard van uw dienstverlening, de leeftijd van uw doelgroep en in sommige opzichten ook hun werk- en denkniveau. Als u dit helder heeft kunt u goede keuzes maken om uw klanten optimaal van dienst te kunnen zijn als ze vragen of klachten hebben. Als een klant naar tevredenheid wordt geholpen, is de kans groot dat hij klant blijft bij uw bedrijf. Ook als het om een klacht gaat. Zeker bij het inzetten van digitale middelen voor klantcommunicatie is het daarom belangrijk te3 monitoren of de klant tevreden is over de wijze waarop een klacht is afgehandeld.

Geef altijd meerdere opties voor klantcontact

Houd er rekening mee dat niet iedereen beeldbellen een prima optie vindt. Er zijn mensen die zich daar erg ongemakkelijk bij voelen. Geef dus altijd meerdere mogelijkheden om contact met uw bedrijf op te nemen. Mailen, bellen of Whatsapp of zelfs het sturen van een papieren brief moeten altijd tot de mogelijkheden blijven behoren om uw complete klantenbestand naar tevredenheid te woord te kunnen staan.

Beoordeel Aandacht voor digitaal klantcontact ook na Covid-19 belangrijk Klantenservice

Welk cijfer geef jij aan de Aandacht voor digitaal klantcontact ook na Covid-19 belangrijk klantenservice?