Instagram inzetten voor de klantenservice

Vooral de jongere generaties hebben een Instagram account. Facebook vinden ze saai e n ze willen niet dat hun berichten tot in de eeuwigheid online staan. Ook bedrijven maken steeds vaker gebruik van een Instagram account. Het is een prima manier om klanten te bereiken met informatie over producten en diensten of aantrekkelijke acties. Als u met uw bedrijf een Instagram account heeft is de kans groot dat u bij uw geplaatste berichten reacties krijgt van klanten die niet perse op dat bericht slaan maar die betrekking hebben op uw dienstverlening. Het is belangrijk om de reacties goed te filteren.

Instagram inzetten voor de klantenservice

Reageer zo snel mogelijk op een vraag of klacht

Als er reacties komen op een Instagram post die een reactie vereisen dan is het zaak om dit zo snel mogelijk te doen. Het hoeft natuurlijk niet binnen 5 minuten, maar het is ook niet de bedoeling om een dag te wachten. Als een reactie uitblijft zal niet alleen de plaatser dit merken maar ook andere bezoekers van uw account. Dat is  geen goede reclame. Houd er daarbij rekening mee dat grotere bedrijven met veel volgers, ook veel reacties krijgen. Het is zaak om deze goed te filteren zodat er geen vragen of klachten over het hoofd worden gezien.

Maak gebruik van handige tools

Voor zakelijke Instagram accounts zijn handige tools beschikbaar om de binnenkomende berichten te monitoren. Zo worden vragen en klachten gemakkelijk zichtbaar en kunt u daar meteen op reageren. Eenvoudige vragen, zoals ‘heeft u dit shirt ook in maat XXL?’ kunnen direct onder het bericht worden beantwoord. Als een klant een persoonlijke vraag stelt, zoals over een uitblijvende levering of een andere klacht, dan is het uiteraard beter om dit persoonlijk af te handelen. Andere bezoekers van uw account mogen dit natuurlijk niet in het openbaar kunnen lezen.

Waak voor overbodige reacties

Als er op een post op uw zakelijke Instagram account veel reacties binnenkomen dan is het vaak niet mogelijk om die allemaal te behandelen. Lees ze, en geef een like als dat mogelijk is. Het is beter om hiervoor te kiezen dan dat u na het plaatsen van 30 bedankjes op een positief bericht er uiteindelijk mee  stopt en de overige 500 berichten onbeantwoord laat. Degenen die geen reactie kregen kunnen zich dan beledigd voelen. Veel mensen snappen heus wel dat het voor een bedrijf ondoenlijk is om duizenden reacties per dag te beantwoorden, terwijl een antwoord niet echt noodzakelijk is omdat er geen vraag gesteld wordt of een klacht wordt aangekaart.

Plaats een reactie