Moet de telefonist van de klantenservice een talenwonder zijn?

Soms komen ze wel eens voorbij. Van die advertenties waar een telefonist of medewerker klantenservice wordt gevraagd die behalve foutloos en vloeiend Nederlands nog drie vreemde talen vloeiend spreekt. Want het bedrijf vindt het heel belangrijk om internationale klanten in hun eigen taal te woord te kunnen staan. En ja, als u een internationaal bedrijf bent met klanten en relaties over de grens dan is dat misschien wel aan de orde. Maar aan de andere kant: Hoe vaak wordt u als Nederlander door een bedrijf in het buitenland in het Nederlands te woord gestaan? Dat zal niet vaak voorkomen. En nee, het Nederlands is geen wereldtaal. Maar is het werkelijk nodig dat uw telefonist Spaans spreekt voor die drie Spaanse klanten in uw orderportefeuille?

Moet de telefonist van de klantenservice een talenwonder zijn?

Voorkom stress aan de telefoon

Een telefonist bij de klantenservice die ineens een Duits sprekende klant aan de lijn krijgt kan flink inde stress schieten. Het gesprek wordt dan een soort vrij worstelen. Pas nadat het gesprek zwetend en ploeterend tot een min of meer goed einde is gekomen schieten de medeweker de prachtigste volzinnen in het Duis te binnen, en ook nog met de juiste naamval vervoegingen. Gemiste kans. Als u meerdere mensen op de klantenservice heeft kunt u de taken verdelen. Geef de klant een keuzemenu voor de talen. Afhankelijk van zijn keuze voor Engels, Duits, Frans of welke taal dan ook krijgt hij de medewerker aan de lijn die deze taal het beste beheerst. Zeker als buitenlandse contacten regelmatig voorkomen is dit wel zo efficiënt. De klant wordt vlot in zijn eigen taal te woord gestaan en de collega die het Frans net wat minder goed beheerst kan opgelucht ademhalen.

Wat als u er niet uit komt met een buitenlandse beller?

Als een klant naar uw bedrijf belt met een vraag of klacht en het lukt u niet om deze persoon goed te woord te staan dan kunt u eventueel gebruik maken van de diensten van een beëdigd tolk. Eker als de belangen groot zijn, zoals bij een flinke claim of misschien wel het binnenhalen van een grote order, dan is dit zeker het overwegen waard. Het voordeel is dat u zeker weet dat alles correct gecommuniceerd wordt en u kunt het gesprek ook op geluidsband laten vastleggen om misverstanden te voorkomen. Aan de service van een tolk / vertaler zijn uiteraard wel kosten verbonden.

Beoordeel Moet de telefonist van de klantenservice een talenwonder zijn? Klantenservice

Welk cijfer geef jij aan de Moet de telefonist van de klantenservice een talenwonder zijn? klantenservice?