OV-chipkaart

 klantenservice

Over de OV-chipkaart

De OV-chipkaart is een elektronische betaalpas voor het openbaar vervoer in Nederland. De ontwikkeling van het OV-chipkaart systeem begon in oktober 2001 met de oprichting van Trans Link Systems. In 1999 ging de Nederlandse Spoorwegen op werkbezoek in Hongkong om ervaring op te doen. Daar was twee jaar eerder de Octopus Card ingevoerd. Het systeem in Nederland is daar voor een groot deel op gebaseerd. De eerste poortjes werden in Rotterdam bij de RET getest met de tournicard. In 2005 konden reizigers in Rotterdam de OV-chipkaart uitproberen. Het heeft tot 2012 geduurd voordat het systeem van de OV-chipkaart landelijk was geïmplementeerd.

In- en uitchecken

Voordat de reis begint moet er worden ingecheckt. De OV-chipkaart moet tegen een OV-chipkaart-lezer van de vervoermaatschappij worden gehouden. Deze OV-chipkaartlezer zijn in stads- en streekbussen, stadstrams, de RandstadRail, fiets- en voetveer Vlissingen-Breskens en de Waterbus Rotterdam-Drechtsteden te vinden in de voertuigen. De lezers zijn te herkennen aan het pictogram van een hand die een roze kaart vasthoudt. Indien er voldoende saldo op een geldig reisproduct (bijvoorbeeld abonnement) staat, opent het poortje of geeft de kaartlezer een toegang signaal. Aan het eind van de reis dient er weer uitgecheckt te worden. De display vermeldt wat de reis heeft gekost en welk saldo op de kaart staat. Bij een overstap van trein op trein of van metro op metro van dezelfde vervoersmaatschappij hoeft tussentijds niet opnieuw in- en uitgecheckt te worden.

Anonieme chipkaart en persoonlijke chipkaart

De Anonieme OV-chipkaart is pas anoniem wanneer deze wordt aangeschaft en opgeladen met contant geld bij een servicebalie van een vervoerbedrijf. De aanschafkosten bedragen € 7,50 en is ongeveer vier tot vijf jaar geldig. De persoonlijke OV-chipkaart is persoonlijk doordat de kaart is voorzien van de naam, geboortedatum en pasfoto van de kaarthouder van de OV-chipkaart.

Contact

Indien er vragen zijn over de OV-chipkaart kan er contact worden op genomen met de klantenservice. Er kan gebeld worden op het nummer 0900-0980 (€ 0,50 p.g.). De klantenservice van de OV-chipkaart is bereikbaar op werkdagen van 7:00 tot 21:30 uur en op zaterdag en zondag van 10:00 tot 16:00 uur. Op de website zijn veel gestelde vragen beantwoord. Het is ook mogelijk om vragen te stellen over de OV-chipkaart via het contactformulier. Via Twitter kan er contact worden gezocht door middel van een tweet. U kunt dan een tweet naar @OVchipkaart sturen. Het webcareteam is bereikbaar van 8:30 tot 17:00 uur.

Contact met OV-chipkaart

Openingstijden OV-chipkaart klantenservice

De telefonische klantenservice is op dit moment geopend.

Maandag
07:00 -21:30
Dinsdag
07:00 -21:30
Woensdag
07:00 -21:30
Donderdag
07:00 -21:30
Vrijdag
07:00 -21:30
Zaterdag
10:00 -16:00
Zondag
10:00 -16:00

Telefoonnummers OV-chipkaart klantenservice

Contact met OV-chipkaartNummer
Algemeen0900 - 09 80

Overige contactmogelijkheden OV-chipkaart klantenservice

OV-chipkaart opzeggen

OV-chipkaart direct opzeggen? Dat kan via https://vandaagopzeggen.nl/ov-chipkaart.

OV-chipkaart ervaringen

8 ervaringen.

Heb jij recent contact gehad met OV-chipkaart? Laat ons je ervaring met OV-chipkaart weten!
Beoordeel OV-chipkaart

Adres OV-chipkaart klantenservice

Stationsplein 151
Amersfoort
Rapportcijfer OV-chipkaart klantenservice: 4

Rapportcijfer is gebaseerd op 8 beoordelingen.

Laat ons je ervaring met de OV-chipkaart klantenservice weten!

Je ervaring wordt geplaatst op klantenservicespot.nl.

  • Vermeld in je reactie niet je persoonlijke gegevens zoals je telefoonnummer, adres of wachtwoord.
  • Je review wordt niet naar de OV-chipkaart klantenservice gestuurd maar alleen gedeeld op deze website.

Beoordeel OV-chipkaart Klantenservice

Welk cijfer geef jij aan de OV-chipkaart klantenservice?

8 reviews over “OV-chipkaart”

  1. Rapportcijfer: 1

    Ben al 4 weken bezig m’n ov chip te verlengen, bij vragen en e-mails kom ik geen steek verder , de foto upload niet en de robot op de computer vraagt mij herhaaldelijk dat ze me niet verstaat . Geen ov chip en geen antwoorden en geen oplossing…..

  2. Rapportcijfer: 1

    Heb twee telefoonnummers om de klantenservice te bereiken. Bij beide wordt het gesprek al binnen een seconde afgebroken. Heb gemaild, maar terugverwezen naar de NS die al 2 keer heeft bevestigd dat ik toch echt bij OV- chipkaart moet zijn. Kastje en muur. Hoe kan zoiets anno 2023?

  3. Rapportcijfer: 2

    slechte klantenservice,Je krijgt een robot aan de lijn die niks begrijpt en het bandje wordt herhaald.

  4. Rapportcijfer: 8

    Gelijk met het ontvangen met de nieuwe OV chipkaart een begeleidend schrijven, waarin staat dat als er een verkeerde geboortedatum staat contact op te nemen met de klantenservice. Bovenstaande is ook het geval, dus contact opgenomen met de klantenservice, nou dit liep uit op een geweldig fiasco men begreep het niet en adviseerde een nieuwe kaart aan te schaffen a 11 Euro, wat een gelul de geboortedatum kon niet gewijzigd worden. Waardeloos om moe van te worden.

  5. Rapportcijfer: 2

    Telefoonnummer 0900-0980 al de hele morgen onbereikbaar. nu 13 keer geprobeerd.
    Gaat goed zo, jongens!

  6. Rapportcijfer: 8

    krijg een idiote automaat aan de telefoon die niets begrijpt. Geen wonder dat t zo’n moeite kost om personeel te vinden.

  7. Rapportcijfer: 8

    ik heb en nieuwe ov-chipkaart maar staat er ook geld op deze pas

  8. Rapportcijfer: 2

    Wat een sh!t zooi hier. Ze kunnen niks. Doen niks en wijzen alleen naar anderen. Terwijl zij het moeten oplossen. Je moet zelf met de oplossing komen en dan kan het opeens wel. Wat een gezeik.