Over de Nederlandsche Bank
De Nederlandsche Bank is de centrale bank van Nederland en is in 1814 opgericht door koning Willem I. DNB had het Nederlandse monopolie op de uitgifte van bankbiljetten en de Nederlandse Staat is sinds 1948 enig aandeelhouder van de Nederlandsche Bank NV. In 1999 werd de Nederlandsche Bank onderdeel van het Europees Stelsel van Centrale Banken en werd door de wijziging van de Bankwet in 1998 formeel bestuurlijk geheel afhankelijk van de Staat. De kerntaak van de Nederlandsche Bank is om te zorgen voor financiële stabiliteit en daarmee een bijdrage te leveren aan de welvaart in Nederland. Daardoor streeft de Nederlandsche Bank er naar om een kwalitatief zo hoog mogelijke klantenservice neer te zetten die u als klant zo goed mogelijk kan helpen.
Veelgestelde vragen
Voordat u als klant contact op neemt met de Nederlandsche Bank klantenservice, is het echter aan te raden dat u een kijkje neemt bij de veelgestelde vragen. Vragen die u hier kunt vinden hebben te maken met een rekening openen, internetbankieren, geld en goud, overboekingen, identificatie en jaaropgaves. Denk bijvoorbeeld aan vragen over het openen van een rekening als u niet van oorsprong Nederlands bent, of als u een Nederlander bent die in het buitenland woont. Ook vragen over legitimatiebewijzen en het openen van een Nederlandsche Bank Internetspaarrekening komen hier aan bod, net als de vraag of er kosten verbonden zijn aan het openen van een rekening. Deze vragen kunt u vinden op info.dnb.nl. In het geval dat u het antwoord op uw vraag hier niet kunt vinden, kunt u contact opnemen met de Nederlandsche Bank klantenservice.
Contact
U kunt met DNB contact opnemen door een e-mail te sturen naar info@dnb.nl. Dit kunt u doen voor vragen inzake uw spaarrekening of bijvoorbeeld vragen die te maken hebben met uw verzekering of het inleveren van uw goud. Ook vragen over een lopende hypotheek, een offerte of een aanvraag kunt u via een e-mail opsturen.
Telefoon en Twitter
Indien u dit niet snel genoeg gaat, kunt u ook het telefoonnummer van de Nederlandsche Bank klantenservice bellen om direct met een medewerker te kunnen spreken. Hiervoor belt u het telefoonnummer 0800 – 020 1068. Dit nummer is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 09.00 en 17.00 uur, voor vragen over de euro, pensioenen, banken en verzekeraars. Het algemene telefoonnummer is 020 – 524 9111. Ook kunt u DNB op Twitter vinden onder @DNB_NL voor persberichten en op @infodeskDNB_NL voor consumentenvragen.
Postadres
Als laatste kunt u ook via de post contact opnemen met de DNB klantenservice. U kunt hen een brief sturen naar het hoofdkantoor in Nederland, gevestigd Postbus 98, 1000 AB Amsterdam. Daarnaast kunt u ook op bezoek bij het hoofdkantoor in Amsterdam op Westeinde 1, 1017 ZN of het bezoekerscentrum op Achtergracht 4, 1017 WP Amsterdam.
Laat ons je ervaring met de De Nederlandsche Bank klantenservice weten!
Je ervaring wordt geplaatst op klantenservicespot.nl.